Samenwerking over de lijnen heen verloopt meestal goed, maar soms gaan dingen anders dan bedoeld. We spreken dan van een incident: een onbedoelde gebeurtenis in de samenwerking tussen zorgverleners, die mogelijk impact heeft op de zorg voor de patiënt. HZOIJ ziet deze situaties als waardevolle leermomenten om samen de zorg te verbeteren.

Wat kun je melden?

Via Transmuraal Incident Melden (TIM) Netwerkzorg kun je eenvoudig signalen of incidenten melden die te maken hebben met de samenwerking tussen zorgorganisaties. Ook als er geen directe schade voor de patiënt is, is melden waardevol.

TIM Netwerkzorg is bedoeld voor alle signalen over knelpunten, misverstanden of verbeterpunten in de samenwerking. Dus niet alleen voor ‘klassieke’ incidenten, maar juist ook voor situaties die vragen om aandacht of verbetering.

Wat gebeurt er met je melding?

Je melding komt binnen bij het secretariaat Integrale Zorg van HZOIJ. Van daaruit wordt het toegewezen aan een inhoudelijk deskundige binnen het betreffende zorgprogramma (zoals diabeteszorg of ouderenzorg). Deze persoon onderzoekt de melding, zet acties uit om het incident op te lossen en waar mogelijk herhaling te voorkomen. Als melder ontvang je altijd een terugkoppeling over de afhandeling van je melding.

Incident melden